Proti odhalení sochy nejvíce protestuje černošská většina v JAR, která
nemůže Gándhímu zapomenout opovrhování lidmi černé pleti v letech 1893-1914,
kdy Gándhí působil na jihu Afriky jako obhájce práv indické menšiny. Opírají se
přitom o prohlášení Gándhího, ve kterých naznačuje, že černoši jsou leniví
divoši a stěží se dají přirovnat k lidským bytostem. Oprašují se některé jeho
dobové výroky. Je například známo, že v době, kdy sdílel vězeňskou celu s černochy,
napsal: „Mnozí z domorodých vězňů jsou sotva o jeden stupeň vzdáleni od zvířat,
často vyvolávají nesmyslné osobní spory a do krve spolu bojují.“
V jihoafrických sdělovacích prostředcích se nyní citují dopisy rozhořčených
čtenářů jako: „Gándhí nikdy Afričany nemiloval. Pro něj Afričané nebyly nikdy
lepší než nejnižší kasta v jeho zemi - které je nejlepší se nedotýkat.“
Mnohé kritiky jdou ještě dále a obviňují „apoštola obhajoby lidských práv“, že
byl plný nenávisti k občanům černé pleti, ignoroval jejich utrpení v rukách
koloniálních utlačovatelů a exponoval se pouze v případě Indů.
Velkou zajímavostí je také fakt, že neexistuje (jak zjistil autor knihy o
Gándhím G.B. Singh) žádná fotografie z období, kdy Gándhí působil v Africe, kde
by v jeho blízkosti byla osoba černé pleti.
Samozřejmě, že se našli i lidé na obranu Gándhího. Nikoho z Vás asi nepřekvapí,
že mezi ně patří např. bývalý prezident JAR Nelson Mandela a nebo čelný politik
ANC Khulekani Ntshaangase.
Jen tak přemýšlím o tom, že by mě zajímala by mne reakce různých antirasistů,
obhájců lidských práv, členů Helsinského výboru atd., kdyby se odhalila socha
nějakého Evropana, který měl o černoších podobné a nebo dokonce stejné smýšlení
jako měl Gándhí. Pochybuji, že by mlčeli. Inu, pověstný dvojí metr je jim asi
vlastní.
Vyšlo v listopadu 2003 na stránkách cz.altermedia.info